De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat mensen zichzelf soms overschatten, daarom hebben wij een classificatiesysteem voor onze evenementen in het leven geroepen. Op karakter kom je heel ver en aan het karakter van onze deelnemers heeft het nooit gelegen. Echter lichamelijke ongemakken zorgde soms voor het niet volledig uitrijden of vroegtijdig einde van een evenement van enkele deelnemers. Had dit voorkomen kunnen worden? Soms wel en soms niet. Meedoen aan een meerdaags evenement vraagt van de deelnemers een aantal dingen:
Aan de eerste twee punten schort het vaak nooit. Vandaar dat we deze niet behandelen. Echter op de laatste drie punten is winst te behalen om teleurstellingen te voorkomen. WVCM streeft erna om iedereen de tochten te laten uitrijden vandaar dat we deze punten nader toelichten.
Elke week met de fietsclub of alleen trainen is uitstekend. Echter zitvlak problemen beginnen vaak na meerdere dagen lang achter elkaar op het zadel zitten en hebben meerdere malen gezorgd voor het niet volledig kunnen uitrijden van etappes of het zelfs van het evenement. Een tip is het trainen van zogenoemde bloktrainingen. In je voorbereiding train je in meerdere aaneengesloten blokken van dagen in, een blok van drie, vier en vijf aan een gesloten dagen.
Bloktraining is een nieuwe trainingsaanpak: er wordt een aantal dagen achter elkaar hard getraind en dan pas rust genomen. Het idee achter bloktraining is dat een aantal dagen, meestal vier of vijf, achtereen intensief trainen het lichaam extra zwaar belast, waardoor het in de daaropvolgende dagen extra kan super compenseren ten opzichte van meer traditionele trainingsprogramma’s. In verschillende studies is het effect hiervan inmiddels aangetoond. Het is wel van belang om na het ‘blok’ twee a drie dagen rust te nemen of heel licht te trainen. De training kan worden vormgegeven door in het weekend twee tochten, of in sommige gevallen wedstrijden, te rijden en daarna op de daaropvolgende twee a drie dagen hard door te blijven trainen alvorens rust te nemen.
Na de rustdagen start het volgende blok.
Een goede training voor bijvoorbeeld Le Petit Tour de France is uiteraard onze Drie Landen Tour. Op deze manier kweek je letterlijk zitvlees.
Ons land heeft een prachtige natuur maar het grootste verschil met het buitenland is dat Nederland heuvels heeft en het buitenland bergen. Hoe maak je in Nederland dan je klim-kilometers? Welke tochten in Nederland zijn een goede opmaat naar een succesvolle Le Petit Tour de France, Tour de Pyrénées of Giro di Stelvio. Hieronder geven we een aantal tochten aan die deelnemers hebben gereden ter voorbereiding. Hierbij werd ook regelmatig de grens van onze zuider- en oosterburen over gegaan omdat zij nu eenmaal gezegend zijn met een ander hevel-bergachtig landschap. Een aantal tochten:
Deze tochten vindt je via www.ntfu.nl
Deze tochten vindt je via http://www.proximuscyclingchallenge.be/nl/#kalender
Je zult merken door hier specifiek op te trainen dat je benen en vooral knieën sterker worden. In de winter spinnen is uitstekend maar met name langdurige klimmen maken betaald zich uit. Woon je in een “vlak” deel van Nederland train op viaducten oprijden (meerdere malen achter elkaar) of hard tegen de wind in.
Helaas elke jaar hebben we mensen die ondanks dat we voldoende eten en drinkpunten inrichten toch te weinig drinken en eten. Kijk hieronder voor eet tips. Drinken en koeling is een verhaal apart sommige mensen zijn enkel gewend aan fietsen in de Nederlandse klimaten met andere vochtigheidsgraad. In het buitenland is dat een ander verhaal met veelal hogere temperaturen.
Zowel Le Petit Tour de France, Tour de Pyrénées als de Giro di Stelvio gaan vaak door prachtige dorpjes met vele ouderwetse fonteinen. De evenementen van WVCM zijn geen wedstrijden dus stop onderweg en koel jezelf. Maak je bandana op je hoofd nat. Vul bidons bij en besprenkel jezelf met water. In temperaturen met vaak achter in de dertig graden maakt dit een groot verschil. Drink je moeilijk? Houd dan aan dat je elke tien minuten een slok drinkt uit je bidon.
http://www.wielersportinfo.nl/sportvoeding-voor-tijdens-na.htm
http://www.sportzorg.nl/_asset/_public/Files/Wielercongres/VSG4959.pdf
In de nacht verlies je een mens veel vocht. Professionele wielrenners drinken ook vaak ‘ s nachts om te beginnen met een betere vochthuishouding. Een tip is bijvoorbeeld om een bidon naast je bed te zetten en te drinken als je nachts wakker wordt.
1 = matig getrainde fietser
2 = getrainde fietser
3 = redelijk getrainde fietser (enige klimervaring vereist)
4 = goed getrainde fietser (klimervaring vereist)
5 = zeer goed getrainde fietser (klimervaring vereist)
4 Merentocht | 1 |
Drie Landen Tour | 3 |
Le Petit Tour de France | 4 |
Tour de Pyrénées | 5 |
Giro di Stelvio | 5 |
Heb jij n.a.v. bovenstaande nog vragen? Neem dan contact met ons op!
Vestigingsadres:
Noorderstraat 36
9525 TC Drouwenerveen
Telefoon: 06-53643972
KVK: 01139014
Website: wvcm.nl
Email: info@wvcm.nl
WVCM is aangesloten bij: