Kort verslag van de Petit Tour de France Tocht van 7 t/m 11 juni 2010 in 5 dagen 950km. fietsend en 11.500m. Klimmend van Valkenburg naar Morzine door deelnemer nummer 30 Jan Vrieze.
Algemeen
Op tijd inschrijven voor deze schitterende tocht anders fiets je achter het net. Ik behoorde tot de 46 gelukkige deelnemers. Goed voorbereid door veel kilometers te maken, gewicht op Limburgs peil gebracht en mentaal in de juiste staat verkerend.
Een mooie karavaan die door het fraaie landschap van Zuid-Limburg, de Ardennen, een klein stukje Eiffel in Duitsland, dwars door Luxemburg, door het Franse deel van Rheinland-Pfalz en het Sarregebied, de Vogezen, Franche Comté, de Franse en Zwitserse Jura naar Lausanne, Vevey en Montreux langs het Meer van Geneve, door de Zwitserse Rhonedelta, over de Pas de Morgins en de Col du Corbier naar Morzine in Savoie in de Franse Alpen trekt, begeleid door de voortreffelijke koersdirecteuren Herman Etten en Karel Flens van de even voortreffelijke RTV Steenwijk.
Vijfenveertig mannen en 1 vrouw alleen of als groep uit heel Nederland komend en tezamen vertrokken uit Valkenburg. Spontaan vormden zich aan elkaar gewaagde, homogene subgroepen, die elkaar er doorheen hielpen. Want samenwerking is hard nodig. In je eentje red je het nooit. Dat levert mooie gemeenschapszin op. De sfeer was allerhartelijkst onderling. In het begin was er 1 afvaller, maar de rest kon na afloop in Morzine uit handen van Karel de felbegeerde en welverdiende Oorkonde in ontvangst nemen.
We hebben fantastisch weer gehad met heel veel zonovergoten uren. `s Morgens een beetje fris, ook aardig wat wind maar gelukkig niet pal tegen, 1 fikse bui, maar ook bloedhitte in de klim van de Pas de Morgins op de laatste dag en in de laatste kilometers. Prachtige routes over rustige wegen, magnifieke lange afdalingen, pittige kortere klimmetjes en slopende lange beklimmingen, golvende landschappen met dito wegen, die zich zichtbaar kilometers ver voor je uitrolden.
Maar wat een lange afstand is dat elke dag maar weer 190 kilometer en de hele dag door klimmen, gemiddeld per dag 2300 meter omhoog. Met als beloning natuurlijk steeds die mooie afdalingen. Een hele zit op een steeds rauwer wordende kont. Steeds heen en weer schuiven om toch nog een beetje goed te komen zitten of even staan. Op tijd eten en drinken anders slaat de hongerklop toe. Tijd nemen voor een bak koffie en even uitrusten.
Er zat behoorlijk verschil in tijd van binnenkomen tussen de Limburgse Jagers en de kanariegele Geffenaren en de Berend Botjes uit Zuidlaren met daartussen in de andere groepen. Werd natuurlijk vooral veroorzaakt door verschil in getraindheid en leeftijd, maar ook door verschil van koersinzicht en behoefte aan meer of minder rust, grote of kleine lunch en hoge of lage thee. Onze groep was steeds na 7 tot 8 uur zuivere rijtijd op tijd binnen tussen half vijf en half zes. Ik heb zelf helaas geen foto(`s) genomen/kunnen nemen, maar er is wel volop gekiekt. Hopelijk zien we die foto`s allemaal terug op de site. Dan blijft de herinnering aan die koppen en lijven van je maatjes en aan het landschap wat beter bij. Ik heb volop genoten van deze onderneming en bedank daarvoor niet alleen de organisatie, Herman en Karel, maar ook alle deelnemers en voor mij in het bijzonder Teun, Piet, Ries, Pierre, Simon, Gerrit, Christos, Laszlo, Joost, Eltjes, Jan, Leo, Lucas, Jack en Wiel.>/p>
Maandag van Valkenburg naar Eisenborn
(bij de stad Luxemburg)
Om half acht geneutraliseerde gezamenlijke start tot en met Gulpen. Daarna vrij snel in diverse groepen verder. Herman en Karel reden elk in een bus mee en voorzagen ons onderweg op vaste punten van het nodige eten en drin ken. Ook steeds een leuk verzamelpunt van een aantal groepen. Bezienswaardigheden onderweg zijn het grote viaduct in de spoorlijn Antwerpen-Aken, de stuwdam met reuzenleeuw van het Lac de la Gileppe, het fraai gelegen racecircuit van Francorchamps, het schitterende, rustieke oerdal van de rivier de Our, de kampen van Lutzkampen, de burcht van Dasburg, de lange klim naar Wahlhausen door het bos en de 16km. lange kloofdalafdaling bij Brandenbourg. `s Avonds fijne avondzon en een barbecue in de moderne jeugdherberg van Eisenborn.
Dinsdag van Eisenborn naar Sarrebourg(F)
Direct omleidingen en een pittig begin van de dag met enkele klimmetjes. Mooi landschap hier in Luxemburg. De grens over naar Duitsland en direct naar Frankrijk bij het mooi in het Moezeldal gelegen stadje Schengen. En dan komen die lange stukken doorgaande weg met dat golvende karakter. Hier ook een stevige regenbui op de kop gehad. Maar verder mooi fietsweer. Alleen zo`n lange afstand, die toch maar weer steeds overbrugd moet worden. Kwestie van je krachten goed verdelen over de dag en over de week heen en goed samenwerken, reglmatig en door rijden en naar elkaar luisteren. Leuke stad Sarrebourg aan de Sarre (Saar) om even rond te gaan. Leuk Hotel de France ook met goed eten in een feestzaal en `s morgens ontbijt op (etage)niveau. Slapen op een veldbed in een ruim appartement.
Woensdag van Sarrbourg naar de Ballon d`Alsace(F)
Mooi, warm weer, allemaal zon. Vandaag staan een viertal echte cols op het programma. Eerst gaan we onder het Canal de la Marne au Rhin door. Dan komt de mooie, 15km. lange klim naar de Col de Donon (727m.) met de 28km. lange afdaling naar Raon-l`Etape. Vervolgens via de Col de la Chipotte (538m.) naar Gerardmer. Hier lang en behoorlijk steil omhoog naar de combinatie van de Col du la Haute (799m.) en de Col du Grosse Pierre (955m.) met daartussen een afdaling. Dan afdalen naar La Bresse en Cornimont, stijgen naar de Col du Menil (621m.) en doorrijden over een Voie Verte (over het trace van een oude spoorlijn) naar de voet van de beklimming van de Ballon d`Alsace (1165m.). Een pittige slotklim van 10km. constant 7% omhoog en dat na 175km.! Slapen op de top in Hotel du Sommet. `s Avonds grote grijze wolkenluchten met donder en bliksem, prachtig om te zien.
Donderdag van Ballon d`Alsace naar Pontarlier(F)
Het is volledig opgeklaard. Het zal een schitterend mooie dag worden. Maar jasje eerst nog aan bij de lange afdaling naar beneden naar Giromagny. Bij Ronchamps zien we hoog op de heuvel de schitterende witte, betonnen, fraai vormgegeven kerk Notre Dame du Haute van Le Corbusier liggen/staan. We steken door naar die mooie rivier met die aparte loop en die mooie naam Le Doubs. We zijn nu in de Franche Comté (van de beroemde, mooie klokken). Steeds maar door prachtig, stil landschap met natuurlijk steeds ook klimmen (en dat gaat niet altijd fluitend!). Er zijn hier weinig café`s (open), dus op tijd stoppen. Na een mooi laatste klimmetje en een mooie lange, laatste afdaling bereiken we dwars door het centrum van Pontarlier rijdend Hotel Ibis.
Vrijdag van Pontarlier naar Morzine (F)
Laatste dag! Schitterend weer. Eerst de laatste ruggen van de Jura over en dan 1 mooie, lange afdaling naar het Meer van Geneve. Dwars door het stedelijk gebied van Lausanne, Vevey en Montreux naar de Rhonevallei richting Martigny. Bij Monthey de 15km. lange klim naar de Pas de Morgins (1369m.) op. Heerlijk mouw- en helmloos klimmen in de volle zon! Maar wel met die af en toe opkomende brandende voetzolen. Heel vervelend. Op de top staat Karel met zijn handel. Even bijkomen en bijtanken. Dan samen naar beneden naar Abondance en dan als laatste (de) Col du Corbier (1235m.). Lekker voluit nu met de haven in zicht. Nog 3 kilometer extra klimmen omdat de tunnel in de directe weg naar Morzine nog steeds niet klaar is en dan is het einddoel bereikt: het gezellige Hotel Le Carlina met echte huiskamer en prettige en attente hoteliers. Wiel gaat met de pet rond voor Herman en Karel. Karel reikt de oorkondes uit, maar waar is de bus die ons terugbrengt? Staat met pech bij Bern. Om half drie `s nachts komen de chaufffeurs pas aan in het hotel. Dus zaterdag pas om half twaalf weg. Het zij zo. We gaan welverdiend slapen en morgen om acht uur ontbijten.
Zaterdag terugreis naar Valkenburg
De OAD bus brengt ons veilig terug naar Valkenburg via Frankrijk, Luxemburg en Belgie. Pas om half twaalf `s avonds komen we aan. En dan nog naar huis. Voor sommigen dichtbij in Limburg of Brabant, voor anderen verder weg naar Leiden, Weesp. Almere, Apeldoorn, Steenwijk, Zuidlaren en Leek. Dat wordt nachtwerk.
Tot de volgende keer?! ?