21-08-2019, Borger
Zo klein de wielerclub, zo groot zijn de daden. Cycling Mates uit
Drouwenerveen, dat een select groepje toerfietsers dat zoekt naar
extreme uitdagingen op zijn wenken bedient.
Hoezo toerfietsen? Wie zijn tanden zet in de etapperitten die Cycling Mates
in Frankrijk en Italië organiseert, moet van goeden huize komen. Neem de
Tour de Pyrénées. In zes ritten van 150 kilometer tussen de Golf van
Biscaye en de Middellandse Zee krijgen de fietsers het hele riedeltje
legendarische bergen van de hors categorie voor de kiezen.
Met als koninginnenrit de derde etappe van Lourdes naar Bagnères de
Luchon. Waarin achtereenvolgens opdoemen de Col du Tourmalet, Col
Hautecain d’Ancienne en de Peyresourde. ,,Daar deden ze dit jaar in de
Tour de France twee dagen over”, lacht Roelof de Jonge.
Liefhebbers van het zware werk
Hij richtte in 2011 Cycling Mates op. Met zijn compagnon Herman Etten –
ex-Borgerder maar tegenwoordig in Dinxperlo wonend – organiseert hij
etappekoersen voor de liefhebbers van het zware werk. ,,Wij vullen elkaar
aan. Herman zet het parcours uit, ik regel alles er omheen zoals
hotelaccommodaties en vervoer.” De andere kroonjuwelen van het Drentse
koningskoppel: Le Petit Tour de France (7 dagen) en de Giro dit Stelvio (5
dagen) dat volgend jaar plaatsmaakt voor Dolomieten Rondje.
Potetos als voorloper
Wat De Jonge (68) bezielt? Fietsen is zijn passie, organiseren zit ‘m in het
bloed. Toen hij in zijn werkzame leven manager infrastructuur was voor
onder meer PTT, richtte hij in 1990 de toerfiets-tak op van de Groninger
omnivereniging Potetos. In hoogtijdagen telde die 90 leden, maar met de
privatisering van staatsbedrijf PTT daalde ook het ledental.
Toen er nog 10 fietsers en 2 bestuursleden over waren, trok De Jonge de
stekker eruit. Via Groningen en Kropswolde verhuisde hij 8 jaar geleden
naar Drouwenerveen. Cycling Mates zou je met een beetje fantasie de
reïncarnatie van Potetos kunnen noemen.
Fietsers die een uitdaging zoeken
Jan Willem ter Veer (Meppel), Bjorn Vonk (Stadskanaal) en Lucas Poelman
(2e Exloërmond) completeren het vijfkoppige bestuur. De vereniging telt 20
leden. Die zijn verspreid over het hele land. Van Amsterdam tot
Veenendaal tot de Achterhoek. Hun gemeenschappelijke deler? ,,Fietsers
die een uitdaging zoeken.”
Cycling Mates mag dan een fietstoerclub heten die ingeschreven staat bij
wielerbond NFTU, de term reisbureau voor wielerfanaten dekt de lading
beter. Ontzorgen is het toverwoord. Wie met Cycling Mates op pad gaat,
hoeft zich alleen op het fietsen te concentreren.
Alles er omheen wordt geregeld. Bagage wordt van hotel naar hotel
gebracht. Op twee verzorgingsposten onderweg worden naar believen
lunch, isotone drankjes, supplementen, bananen, blikjes cola en wat dies
meer zij verstrekt. Er reist een vaste masseur mee die elke avond paraat
staat. Het principe is: kneuzen gaan voor.
Van chirurg tot KLM-piloot
Wie zijn dat toch, de wielergekken die dit soort ultieme uitdagingen
aandurven? ,,De deelnemers zijn grofweg tussen de 30 en 70 jaar oud en
komen uit het hele land. Het is een select en gemêleerd gezelschap. Van
ondernemer tot hoge bedrijfsfunctionaris, chirurg, arts en KLM-piloot. Ze
willen een week fietsen en verder niks aan hun hoofd hebben”, zegt De
Jonge.
In de reviews zijn de superlatieven over hotels, eten en totale verzorging
niet van de lucht. ‘Chapeau voor de organisatie en de masseur, waardoor
wij ons een beetje een prof voelden’, evalueert een deelnemer aan de Giro
di Stelvio.
Voldoende pasta
De Jonge: ,,De deelnemers leveren een zware inspanning. Daarom mag
het ze aan niks ontbreken. Willen ze een extra blikje cola, dan doen wij niet
moeilijk. Wat maakt het ook uit op de totaalprijs? En in de hotels is het zaak
dat er voldoende pasta is. Vooral Franse hotels schieten daarin nog wel
eens tekort als je niet oplet.”
Eén van de busjes is uitgerust met reserveonderdelen en schiet te hulp als
iemand materiaalpech heeft. Wat als het mankement niet snel te repareren
is? Geen nood. Eén blik op de waslijst van fietsreparateurs langs het
parcours en De Jonge weet wie verder kan helpen.
Geen winstbejag
Afhankelijk naar welke grote etappekoers je voorkeur uitgaat, kost een
volledig verzorgd weekje afzien met Cycling Mates zo tussen de 850 en
ruim 1000 euro. Met dank aan de organisatie die geen winstbejag nastreeft.
,,Er zit voor ons geen verdienmodel aan. Wij doen het tegen onkosten. Dit
is mijn hobby, organiseren vind ik leuk. Die tripjes beschouw ik als
vakantie.”
Maar het blijft een kwestie van flink aanpoten voor De Jonge en Etten. ‘s
Morgens stokbrood halen, voor de eerste renner klaar staan bij de eerste
verzorgingspost, jakkeren naar de volgende post… Ondertussen moeten ze
scherp en alert zijn.
Voor toerfietsen op dit niveau zit een ongeluk in een klein hoekje. De Jonge
prijst zich gelukkig dat ernstige calamiteiten tot nu toe zijn uitgebleven. ,,In
de Petit Tour de France brak iemand een sleutelbeen toen hij in de afdaling
over de kop sloeg, maar verder hebben we gelukkig geen ernstige
incidenten meegemaakt. Soms moet je renners ook een zetje geven als het
hun eer te na is om af te stappen. Zoals eens gebeurde met een deelnemer
die op zekere dag aan het eind van zijn latijn was. Hij weigerde er aan toe
te geven, maar toen Herman hem de volgende dag vroeg: ‘Dus jij gaat
vandaag met mij mee in de auto?’ was het antwoord: ‘Ach ja, laat mij dat
toch maar doen.’ Als organisatie moet je de renners in bescherming nemen.”